Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».
Метою інклюзивного навчання є покращення навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
Інклюзивне навчання:
-
Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
-
Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
-
Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
-
Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
-
Мають індивідуальні здібності й особливості.
-
Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
-
Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
-
Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращення здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
-
Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
-
Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані для рівної участі всіх.
-
Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
-
Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
-
Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
-
Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
-
Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
-
Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
-
Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
-
Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
-
Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
-
Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
-
Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
-
Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
-
Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
-
Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
-
Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
-
Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
-
Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.